Skip to content

Pijn in de (onder)rug

Je bent fit en je sport regelmatig. Je voetbalt, tennist, volleybalt of gaat naar de sportschool. Je probeert lekker gezond te blijven en goed te bewegen. Je let goed op je voeding, zoals het wordt geadviseerd. Maar op een of andere rare manier heb je toch af en toe last van je rug. Als je een keer verkeerd hebt geslapen kun je wel last krijgen van je (onder)rug. Maar als je vaker last hebt van je rug ga je toch denken waardoor dit kan komen.

Is er een kans op uitstraling?

rugklachten1

De pijn kan van uit de onderrug door stralen naar de bil of zelfs de knie. Als dit het geval is dan zit er een zenuw bekneld. De ernst van de pijn in een van deze situaties hangt af van de persoon. De ene persoon kan het ervaren als een grotere last dan de andere persoon. Bij pijn in de onderrug kun je onder andere last hebben van tintelingen, prikken of kan het koud of juist branderig aanvoelen. Ook komen ‘elektrische schokken’ en jeuk voor.

Wat kan de oorzaak van de rugpijn zijn?

Bij pijn in de onderrug zie je vaak dat het komt door meerdere oorzaken. Voorbeelden zijn:

  • Intensief lichamelijk werk, zoals vaak bukken of zware voorwerpen tillen.
  • Constant zitten, bijvoorbeeld op kantoor of lange ritten in de auto.
  • Een verkeerde houding, waarbij je niet rechtop loopt en zit.
  • Bij elke 10 kg boven je gezonde gewicht komt er 40 kg extra druk op de tussenwervelschijven.
  • Onvoldoende of verkeerde beweging. Dit zorgt ervoor dat de spieren verzwakken en de conditie slecht blijft.
  • Een slechte ondergrond tijden het slapen. Een te zachte maar ook een te harde ondergrond kan rugklachten veroorzaken.
  • Door langdurige stress kan er veel spanning op de (rug)spieren komen te staan.

rugblessure1

Pijn in de onderrug kan ook chronisch zijn. Het geeft niet altijd een duidelijke oorzaak, maar het kan het gevolg zijn van aandoeningen of ziektes.

Tips om verdere rugklachten te vermijden:

Geef je rug vooral veel rust. Maar denk er aan dat te veel rust ook weer niet goed is, dus blijf wel beweging, ook als je pijn hebt. Als je in beweging bent moet je ervoor zorgen dat het gedoseerd blijft en dat je geen onverwachte of snelle bewegingen maakt. Houd je rug verwarmd (veel mensen gebruiken bij rugpijn de welbekende rode lamp of nemen een lekkere warme douche).

Ook een rugmassage kan de pijn aan de rug wat verzachten. Kies daarbij voor een goede gecertificeerde masseur welke ervaring heeft met rugmassages. Een masseur kan hierbij een neutrale massage olie gebruiken maar het is aanbevolen om een verwarmende massage olie te gebruiken. Dit is een speciale olie welke warme wordt tijdens het masseren. Daarbij profiteer je van de combinatie van warmte en massage.

Zorg ervoor dat je op je houding let. Probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten en probeer rechtop te lopen. Houd je rug in ieder geval recht. Probeer bepaalde handelingen rustig uit te voeren zoals bijvoorbeeld bij het slapen gaan. Ga rustig in bed liggen en zorg er nog maal voor dat de ondergrond niet te hard of te zacht is. Ga zelf na waar de pijn op reageert. Mocht de pijn te erg worden, neem dan contact op met de huisarts.